شايد همه ما بارها و بارها از واژه برند استفاده كرده باشيم و يا در جاهاي مختلف كلمه برند را شنيده باشيم و شايد هم اين واژه را به صورت نابجا و اشتباه مورد استفاده قرار داده و يا براي ما در جای نادرست و به غلط بكار برده باشند.
يك برند همانطور كه مشخص است فقط يك نام نيست، بلكه يك نشانه، نماد و يك الگوي گرافيكي است كه نشانگر اهداف، برنامه‌ها و خط مشي‌هاي سازمان‌هاست.برندها نام يا نمادهايي هستند كه با هدف فروش و معرفي كالاها و خدمات مورد استفاده قرار مي‌گيرند و شکل‌دهنده ارتباطات و تعاملات بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان و جامعه مصرفی می‌باشند.يك برند تجاري در هنگام تولد و شکل گرفتن مي‌تواند باعث موفقيت و يا عدم موفقيت يك كالا يا سازمان و بنگاه اقتصادي گردد، برند قدرتمند و موفق باعث مطرح شدن و توسعه سازماني مي‌گردد و همچنین نمايانگر راه و روش و نوع فعاليت‌هاي كلان سازمان است.
  برندهاي برتر مي‌توانند احساسات، هيجانات و روح مصرف‌كنندگان را تحت تاثير قرار دهند و باعث فروش و موفقيت يك كالا شوند که البته حالت برعکس این موضوع نیز صادق است، مصرف‌كنندگان در طول زمان به برندها اعتماد می‌کنند و آن را به ديگران نیز پيشنهاد مي‌دهند.هدف از ايجاد يك برند حتي شايد چيزي فراتر از فروش كالا و عرضه خدمات باشد و گاهي اوقات برند سهم بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد و براي كسب و كار راه حل‌هايي را مطرح مي‌نمايد و حتي تبديل به حيثيت و تماميت يك سازمان شده و باعث جذب نيرو و حفظ سهامداران آن سازمان مي‌شود و ارزش آفريني مي‌نمايد.يك تفاوت ميان محصول و برند وجود دارد، كه در حقيقت محصول چيزي است كه در كارخانه توليد مي‌گردد و برند موردي است كه توسط مصرف‌كنندگان شناسائي و خريداري مي‌شود.نکته قابل توجه اینکه بعد از ايجاد و خلق يك برند اين رفتار و چگونگي عمل سازمان است كه به موفقيت و يا عدم موفقيت برند مي‌انجامد، تمامي عملكردها و فعاليت‌هاي يك سازمان و نحوه جهت‌گيري آن سازمان مي‌تواند به محبوبيت و يا كم رنگ شدن يك برند منجر شود.در دنیای امروز و با گسترش اطلاع‌رسانی هر حركت و تصميم‌گيري سازمان توسط برند آن سازمان مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و موفقيت‌ها و شكست‌هاي سازمان با برند آن سازمان نمايان مي‌شود، امروزه برند یا همان نام تجاری سرمايه بسياري از كسب و كارها محسوب می‌گردد و ارزش و اعتبار نام تجاري یک شرکت چندين برابر ارزش دارايي‌هاي مشهود و قابل رویت آن است. از سوي ديگر برند يك حركت ذهني و روحي است كه بايد در ذهن مصرف‌كنندگان، خريداران، سهامداران، كاركنان و كاربران قرار گيرد.برندها داراي ماهيت اجتماعي هستند و آن برندي موفق است كه افراد اجتماع نسبت به آن حس تعلق و مالكيت داشته باشند و آن برند را از آن خود بدانند و براي آن برند از همه نظر تلاش نمايند، بسیار دیده شده است که افراد جامعه ناخود آگاه یا برای جلب توجه دیگران تبدیل به بازاریابان رایگان برندها می‌گردند و بدون داشتن منافع مادی اقدام به تبلیغ و مطرح نمودن یک یا چندین برند خاص می‌نمایند. برندها معمولاً از تجربيات، شنيده‌ها، مكان‌ها و موقعيت‌هاي خاص، شهرها، اسامي افراد و گروه‌ها، سياست‌هاي سازمان و تعلقات خاطر به وجود مي‌آيند و به بازار عرضه مي‌شوند.بعضي از برند‌هاي معتبر در دنيای فناوري اطلاعات و چگونگی شکل‌گیری و تولد آنان را با هم بررسي می کنیم:برند Apple که به معنی سیب است به دلیل علاقه استيو جابز مؤسس و بنيانگذار شركت اپل، به میوه سيب تبدیل به نام شركتش گردید و نام شرکت اپل نامگذاری شد، Adobe اسم رودخانه‌اي بود كه از پشت منزل مؤسس آن، جان وارناك، عبور مي‌كرد، Google (گوگل) در رياضي نام عدد بزرگي است كه تشكيل شده است از عدد يك با صد تا صفر جلوي آن، مؤسسين سايت و موتور جست‌وجوي گوگل برای رسیدن به اين تعداد اطلاعات (يعني يك گوگل اطلاعات) و در حقیقت آینده کاری خود این نام‌گذاری را انجام دادند، Cisco مخفف شده كلمه سان فرانسيسكو است كه شرکت در ابتدا در آنجا بنا گردید، HP که توسط دو نفر به‌نام‌هاي بيل هولت و ديو پاكارد تأسيس شد از نام آنها مشتق شده است. اين دو نفر براي اينكه شركت هولت پاكارد يا پاكارد هولت ناميده شود مجبور به استفاده از روش قديمي شير يا خط شدند و نتيجه هولت پاكارد بدست آمد، INTergrated Electronics و Intel از آنجايي كه اين شركت از ابتدای تأسيس با هدف و روند کاری ساخت مدارات مجتمع ايجاد شد نام آن را Intel از تلفیق بالا نهادند، SONY از كلمه لاتين Sonus به معناي صدا مشتق شده است، Xerox از آنجا که كلمه Xer در زبان يوناني به معناي خشك است و اين براي تكنولوژي كپي كردن خشك در زماني كه اكثرا كپي كردن به روش‌هاي فتوشيميايي انجام مي‌گرفت فوق‌العاده حائز اهميت بود نام شرکت را زیراکس به معنی کپی با روش خشک نهادند، Microsoft نیز مخفف کلمات Microcomputer Software است. دليل نامگذاري شركت به اين اسم آن است كه بيل گيتس مؤسس شركت، آن را با هدف برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزارهاي مايكروكامپيوترها تأسيس كرد و به همین دلیل نام آن را Microsoft نامید.آنچه كه بيش از پيش اهميت نام‌هاي تجاري را سبب می‌گردد حركت جوامع مصرفي به سمت مُدگرايي، ايجاد تمايز و شخصیت از طريق نام‌هاي تجاري است به طوري‌كه اين موضوع به عنوان يك بحث جديد علمي و اجتماعی در رشته‌هاي جامعه‌شناسي، مردم‌شناسي و روان‌شناسي مورد مطالعه قرار گرفته و دولت‌ها و نظام‌ها را نسبت به خود حساس کرده است.در ادامه لیست برترین برندهای جهان در سال 2009 را در مقایسه با برندهای برتر سال 2008 مرور می کنیم:   برترین برندهای جهان در سال 2009 در مقایسه با برندهای برتر سال 2008  رتبه سال 2009 رتبه سال 2008 برند کشور اصلی ارزش برند بر حسب میلیون دلار میزان تغییر در ارزش برند 1 1 امریکا 68,734 3% 2 2 امریکا 60,211 2% 3 3 امریکا 56,647 -4% 4 4 امریکا 47,777 -10% 5 5 فنلاند 34,864 -3% 6 8 امریکا 32,275 4% 7 10 امریکا 31,980 25% 8 6 ژاپن 31,330 -8% 9 7 امریکا 30,636 -2% 10 9 امریکا 28,447 -3% 11 12 امریکا 24,096 2% 12 11 آلمان 23,867 -7% 13 14 امریکا 22,841 4% 14 17 امریکا 22,030 3% 15 13 آلمان 21,671 -7% 16 16 فرانسه 21,120 -2% 17 18 امریکا 19,010 -11% 18 20 ژاپن 17,803 -7% 19 21 جمهوری کره 17,518 -1% 20 24 امریکا 15,433 12% 21 22 سوئد 15,375 11% 22 15 امریکا 14,971 -32% 23 26 امریکا 13,706 3% 24 23 امریکا 13,699 -1% 25 28 سوئیس 13,317 2% 26 29 امریکا 13,179 4% 27 31 آلمان 12,106 -1% 28 35 سوئد 12,004 10% 29 25 ژاپن 11,953 -12% 30 33 امریکا 11,833 3% 31 30 امریکا 11,594 -8% 32 27 انگلستان 10,510 -20% 33 36 ژاپن 10,441 -4% 34 39 امریکا 10,428 7% 35 32 امریکا 10,291 -12% 36 19 امریکا 10,254 -49% 37 37 امریکا 9,550 -11% 38 38 امریکا 9,248 -10% 39 40 ژاپن 9,210 5% 40 44 کانادا 8,434 1% 41 45 ایتالیا 8,182 -1% 42 43 هلند 8,121 -2% 43 58 امریکا 7,858 22% 44 51 فرانسه 7,748 3% 45 47 امریکا 7,710 -3% 46 46 امریکا 7,350 -8% 47 48 آلمان 7,308 -8% 48 56 امریکا 7,244 9% 49 49 امریکا 7,005 -11% 50 62 اسپانیا 6,789 14% 51 61 امریکا 6,731 10% 52 57 امریکا 6,550 2% 53 55 فرانسه 6,525 -7% 54 52 امریکا 6,523 -9% 55 53 آلمان 6,484 -8% 56 59 امریکا 6,431 1% 57 42 امریکا 6,399 -26% 58 63 سوئیس 6,319 13% 59 60 فرانسه 6,040 -5% 60 66 فرانسه 5,960 10% 61 64 امریکا 5,722 3% 62 70 آلمان 5,397 6% 63 73 کانادا 5,138 7% 64 65 امریکا 5,111 -7% 65 67 آلمان 5,010 -7% 66 68 امریکا 5,004 -5% 67 69 امریکا 4,917 -7% 68 71 سوئیس 4,609 -7% 69 72 جمهوری کره 4,604 -5% 70 76 فرانسه 4,598 1% 71 74 امریکا 4,404 -5% 72 41 سوئیس 4,370 -50% 73 50 امریکا 4,337 -43% 74 75 آلمان 4,234 -8% 75 78 ژاپن 4,225 -1% 76 80 امریکا 4,000 -5% 77 79 سوئیس 3,968 -6% 78 77 امریکا 3,922 -10% 79 81 امریکا 3,876 -5% 80 92 امریکا 3,847 7% 81 82 آلمان 3,831 -5% 82 83 فرانسه 3,754 -5% 83 84 انگلستان 3,716 -5% 84 89 انگلستان 3,698 3% 85 88 امریکا 3,563 -3% 86 98 آلمان 3,557 5% 87 91 ایتالیا 3,530 -2% 88 93 ایتالیا 3,527 0% 89 94 ایتالیا 3,303 -6% 90 85 امریکا 3,263 -16% 91 جدید فرانسه 3,235 جدید 92 97 هلند 3,228 -7% 93 جدید امریکا 3,223 جدید 94 100 امریکا 3,170 -5% 95 جدید امریکا 3,161 جدید 96 90 ژاپن 3,158 -12% 97 جدید آلمان 3,154 جدید 98 جدید انگلستان 3,095 جدید 99 جدید امریکا 3,094 جدید 100 جدید امریکا 3,081 جدید توضیح: کلمه "جدید" برای برندهایی به کار برده شده که در 100 برند برتر سالهای پیش حضور نداشته‌اند.